Telur yang dimasak dengan menggunakan microwave atau ketuhar micro berpotensi untuk meletup berikutan dengan tenaga micro yang berkumpul pada kuning telur tersebut. Sekarang ini banyak kita lihat di mana orang ramai lebih gemar menggunakan ketuhar kerana mahu menjimatkan masa. Namun tidak semua makanan boleh dipanaskan menggunakan ketuhar.

Di tiktok baru saja tular video di mana seorang wanita sedang mengupas sebiji telur yang baru sahaja dipanaskan menggunakan microwave. Kejadian tidak disangka-sangka terjadi apabila telur yang sedang dikupas tersebut meletup di hadapan mata dan membuatkan wanita serta orang di sekeliling terkejut dengan letupan kecil itu. Mujur tiada kecederaan yang berlaku.

“masak dlm microwave ni telur takleh nk di tekan/ picit panasΒ². Tekanan dari dlm mnyebabkan meletop”

“ye.. sbb presure dlm telur tu, bila dh letak dlm microwve ,biar dia btolΒ² sejuk baru kupas .. jngn masa panas2 sbb masih ada tekanan haba dlm tu”

“kalau masuk microwave mmg meletup”

telur1

Di ruangan komen ramai sebenarnya yang sudah mengetahui tentang bahaya memanaskan telur menggunakan microwave dan menaggap wanita di dalam video tersebut tidak peka dengan sekeliling kerana eksperimen tersebut pernah dijalankan orang luar negara.

“laaa… ingt Kan memg NK BT yg trend kat MCM negara luar Tu..”

“Dia tk tengok tiktok keeee….”

“Bukan tak tau pasal telur dalm microwave.. Da fyp pasal meletop masuk microwave”

Baca juga : Model Korea Ini Dikejarkan Ke Hospital Kerana Telur Yang Dimasaknya Meletup

Lihat klip video di instagram :

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @daebakingcosmetics

Lihat juga komen netizen :

@TUANDILAZUL : sy haritu mjur meletup dlm microwave..konon nk cepat sikit

@hawatirazmi : saya pernah masak dlm microvace….meletup dlm tu jugak…berkecai dam tu…

@Izah Ahmad : Ya saya pernah boh dlm mikrowaves dia meletup dlm tu terus..sampai harini xberani dah

@Yafa Yusuf : sy pernah buat mcm tu, hancur microwave tu…pengalaman fnb cust mntk telor masak penuh, xda dapur p masuk microwave

@me_as_LULU : Sy pernah kena, tapi dia meletop dlm microwave. dah jadi 1 keje pulak mencuci microwave

@π‰πšπ² π‘πšπ‘π’π¦π’πž : sy pernah kena mcm ni zaman sekolah rendah rebus telur tak perasan sampai air kering. lepas sy buka penutup terus ttiba maletup habis melecur 1 muka

PERHATIAN: Pihak Daebaking tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Daebaking juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan lupa komen yang baik baik sahaja.

Sumber: Tiktok dan Instagram

Previous article“Sebab Tulah Aku Taknak Mkn Kedai Mamak”-Nasi Goreng Ada Ulat, Patutla Kedai Tak Ramai Orang
Next article3 Watak Terbaik Lee Do Hyun Dalam Kdrama