Home K-History Memori Pahit Wanita Era Penjajahan Jepun Terkunci Di Sebalik ‘Patung Keamanan’ Ini

Memori Pahit Wanita Era Penjajahan Jepun Terkunci Di Sebalik ‘Patung Keamanan’ Ini

0

Penulisan ini ditulis oleh Puan Zuera di laman grup Facebook Kdrama Apa Hari Ini (Kdahi) dan pihak DaebaKing mendapat keizinan mengulang siar penulisan ini untuk pengetahuan bersama. 

Penulisan ini disunting sedikit bagi memudahkan pembacaan. 

Dalam episod 13, drama Tomorrow ada menceritakan kisah kesengsaraan wanita yang dijadikan ‘wanita penghibur’ oleh tentera Jepun.

IMG 20220523 074429 551

Saya tak nak cerita panjang mengenai hal itu, rasanya kita di Malaysia pun tahu penderitaan dan kesakitan zaman penjajahan Jepun dulu kan, ini saya nak cerita tentang ‘patung keamanan’.

‘Patung keamanan’ melambangkan ‘kesakitan’ semua wanita mangsa perhambaan seksual di rumah pelacuran Tentera Diraja pada 1939 hingga 1945. Patung itu juga mewakili hak para wanita berkenaan, dengan harapan untuk mendapatkan permohonan maaf dan pampasan rasmi daripada kerajaan Jepun .

IMG 20220523 073936 192

Berpakaian dalam pakaian tradisional – Hanbok – dengan penumbuk yang digenggam melambangkan kemahuan tidak berputus asa walaupun menghadapi kesukaran. Patung itu mula didirikan pada Disember 2011 sebagai tanda ingatan pada gadis-gadis bawah umur dari kedua-dua semenanjung Korea dan Asia- Wilayah Pasifik yang dieksploitasi secara seksual walaupun usia mereka masih muda.

IMG 20220523 074016 179

Pandangan matanya membayangkan kepahitan, harapan dan keazaman. Di sebalik riak wajahnya yang tidak tersenyum, terdapat luka yang tidak terubat dan kesedihan di hati beribu-ribu mangsa. Kesakitannya mendalam dan tidak boleh dilembutkan.

Bayangannya mengambil bentuk seorang wanita tua yang membayangkan pada masa lalu di mana permintaan tidak berkesudahan permohonan maaf rasmi dari Tokyo kekal usang.

IMG 20220523 080450 265

Mengikut ideologi Asia, rama-rama putih yang dilakar di tengah adalah simbol kelahiran semula, dan oleh itu, mereka yang telah meninggal dunia tanpa menerima permohonan maaf rasmi akan sentiasa terpahat sebagai wira di mata negara, manakala mereka yang terselamat pula hidup dengan harapan untuk memberi penerangan tentang jenayah yang dilakukan terhadap mereka.

IMG 20220523 080453 006

Seekor burung kecil duduk di bahu patung itu merangkumi kebebasan dan harapan mangsa pada masa itu. Kemahuan yang kuat ini menyalakan api dalam jiwa mereka membuatkan mereka mencari kebebasan walaupun dalam keadaan yang paling sukar, tetapi malangnya, mereka yang cuba melarikan diri sama ada dib*n*h, ditinggalkan, terkandas atau tidak berduit.

Perasaan bersalah dan malu juga tidak lekang dari fikiran mereka yang telah dapat pulang ke tanah air. Walaupun mereka tidak melakukan apa-apa dosa, masyarakat agak kejam; Oleh itu, suara mereka tidak dapat didengari untuk masa yang lama, dan dengan itu, ketakutan menyelubungi mereka, mereka campur tangan dalam kesunyian mereka.

Dikurung di kem yang dipanggil ‘stesen selesa’ , wanita ini adalah rekrut baru kepada sistem ganjaran yang menimbulkan keganasan fizikal dan psikologi tertentu. Walaupun tiada laporan rasmi mengenai jumlah yang diculik, kerajaan Korea menganggarkan terdapat sekurang-kurangnya 200,000 mangsa.

Kim Hak-soon adalah wanita pertama yang muncul di media massa dengan berkongsi pengalamannya dan masa-masa sukar yang dialaminya: “Saya Kim Hak-soon. Saya telah diculik pada usia 16 tahun oleh tentera Jepun untuk menjadi seorang wanita penghibur. Saya cuba melarikan diri, tetapi saya cepat ditangkap. Mereka mer*g*l saya ketika saya menangis. Saya baru berusia tujuh belas tahun ketika itu,” kata mangsa dalam satu temu bual .

IMG 20220523 073938 561

Tahun 1990-an adalah titik perubahan dalam banyak kisah tentang konflik politik dan manusia yang panjang ini. ‘Wanita penghibur’ yang masih hidup mula menuntut permohonan maaf rasmi dengan pampasan daripada kerajaan Jepun. Walaupun terdapat banyak rayuan, kerajaan Jepun masih tidak memikul tanggungjawabnya.